Home

Bijlagen

Bedragen x € 1.000

Programma Lerend en Ondernemend Dordrecht

2024

2025

2026

2027

2028

lasten

baten

reserve

saldo

saldo

saldo

saldo

saldo

Ontwikkelingen zonder effect op financieel perspectief

Budget haalbaarheidsstudies IHP VSO

-300

300

0

0

Opramen Arcade

-985

985

0

Ontwikkelingen voortgezet onderwijs

-220

220

0

WEB-beschikking 2024

-457

457

0

0

0

0

0

Extra subsidie The Next Chapter

-453

453

0

Actualisatie budgetten OAB 2024

-372

372

0

0

0

0

0

IPTA 2023 niet bestede middelen

-478

478

0

Middelen Nationaal Onderwijsprogramma 2024

-1.145

1.145

0

Niet bestede middelen WEB 2023

-363

363

0

Niet bestede middelen OAB 2023

-439

439

0

Toekenningsbeschikking RMC 2024 SiSa-D12

-20

20

0

0

0

0

0

Niet bestede RMC SiSa D12

-507

507

0

Niet bestede VSV-middelen SiSa D12A

-318

318

0

div. SPUK wijzigingen

-1.940

1.790

-150

Ondernemersfonds/Subsidie POBD/Reserve Promotie.

-2.376

-128

200

-2.304

-2.304

-2.304

-2.304

-2.304

MKB Katalysatorfonds 2024

-167

167

0

Regiodeal Roadmaps 2024

-237

237

0

RMT Drechtsteden 2024

-345

345

0

Overheveling rvb voorbereidingskrediet

-123

123

0

0

Totaal Lerend en Ondernemend Dordrecht

-11.245

8.168

623

-2.454

-2.304

-2.304

-2.304

-2.304

Budget haalbaarheidsstudies IHP VSO
De lasten zijn incidenteel € 300.000 hoger dan begroot in 2024 en in 2025 (dus in totaal € 600.000), omdat gestart worden met haalbaarheidsstudies voor de vier nieuwbouwprojecten in het kader van het integraal huisvestingsplan Voortgezet en Voortgezet Speciaal Onderwijs (IHP V(S)O). Zie hiervoor ook de raadsinformatiebrief 2024-0020122 over dit onderwerp. Naar verwachting zullen deze eind 2025 zijn afgerond en is er op dat moment meer inzicht in locatiekeuzes, keuzes t.a.v. nieuwbouw of renovatie, verduurzaming, planologische complicaties, de beschikbaarheid van wissellocaties, de verwachte volgorde van de projecten en de globale planning. Deze kosten worden gedekt uit de reserve SI Onderwijshuisvesting.

Opramen Arcade
De lasten zijn incidenteel € 985.000 hoger dan begroot, omdat nog niet alle investeringen in ventilatie op basisscholen zijn uitgevoerd. Een deel van de aan Arcade in 2023 doorbetaalde subsidie Ventilatie in Scholen (SUVIS) wordt in 2024 besteed. De baten zijn incidenteel € 985.000 hoger dan begroot, omdat eenzelfde deel van de -van het Rijk ontvangen- subsidie in 2024 wordt aangewend.

Ontwikkelingen voortgezet onderwijs begroot
De lasten zijn incidenteel € 220.000 hoger dan begroot, omdat:

  • een financiële tegemoetkoming in het vervangen van het kanaalwerk van de klimaatinstallatie aan het Johan de Witt-college aan de Oranjelaan noodzakelijk is om verdere vervolgschade aan het gebouw te voorkomen;
  • groot onderhoud aan de gevel van het schoolgebouw aan de Romboutslaan, waaronder schilderwerk, noodzakelijk is. Voor onderwijshuisvesting is geen onderhoudsvoorziening gevormd. Daarbij gaat het hier niet om onderhoud met een cyclus groter dan 20 jaar. De uitgaven komen ten laste van de exploitatie.

De baten zijn incidenteel € 220.000 hoger dan begroot, omdat de huuropbrengsten van het Da Vinci College voor de Romboutslaan hoger zijn dan begroot. De baten zijn nodig voor groot onderhoud dat niet is begroot.

WEB-beschikking 2024
De lasten en baten zijn hoger door een hogere toekenningsbeschikking 2024 van de specifieke uitkering WEB (SiSa-D10).

Extra subsidie The Next Chapter
De lasten en baten zijn incidenteel € 453.000 hoger dan begroot, met name omdat de subsidie voor het project The NXT Chapter (i.c. maatschappelijke diensttijd voor jongeren) is opgehoogd en verlengd.

Actualisatie budgetten OAB 2024
De lasten en baten zijn structureel € 372.000 hoger dan begroot, omdat de budgetten van onderwijsachterstandenbeleid (OAB) worden geactualiseerd op basis van de toekenningsbeschikking 2024.

IPTA 2023 niet bestede middelen
De lasten en baten zijn incidenteel € 478.000 hoger dan begroot, omdat we de niet bestede middelen Integrale Persoonsgerichte Toeleiding Arbeid (IPTA) uit 2023 inzetten in 2024.

Middelen Nationaal Onderwijsprogramma 2024
De lasten en baten zijn incidenteel € 1.145.000 hoger dan begroot, omdat we de niet bestede middelen Nationaal Onderwijsprogramma uit 2023 inzetten in 2024.

Niet bestede middelen WEB 2023
De lasten en baten zijn incidenteel € 363.000 hoger dan begroot, omdat we de niet bestede middelen Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) uit 2023 inzetten in 2024.

Niet bestede middelen OAB 2023
De lasten en baten zijn incidenteel € 439.000hoger dan begroot, omdat we de niet bestede middelen onderwijsachterstandenbeleid (OAB) uit 2023 inzetten in 2024.

Toekenningsbeschikking RMC 2024 SiSa-D12
De lasten en baten zijn structureel € 20.000 hoger dan begroot i.v.m. wijziging van het budget door de toekenningsbeschikking 2024 RMC 2024 SiSa-D12.

Niet bestede RMC SiSa D12
De lasten en baten zijn incidenteel € 507.000 hoger dan begroot, omdat we de niet bestede RMC-middelen uit 2023 inzetten in 2024.

Niet bestede VSV-middelen SiSa D12A
De lasten en baten zijn incidenteel € 318.000 hoger dan begroot, omdat we de niet bestede VSV-middelen uit 2023 inzetten in 2024.

Diverse SPUK wijzigingen
De onttrekking uit de bestemmingsreserve Veiligheid (IVP 22-26) van € 375.000 ten gunste van de begroting vindt overeenkomstig het integraal veiligheidsplan plaats en financiert de verwachte uitgaven van € 375.000.

Ondernemersfonds/Subsidie POBD/Reserve Promotie
Ondernemersfonds
In december 2023 is het besluit genomen (Raadsbesluit 2023-0093149
, d.d. 19-12-2023) om met ingang van 2024 in Dordrecht een Ondernemersfonds op te richten naar het principe "voor en door ondernemers". In totaal komt voor dit Ondernemersfonds een bedrag van € 2.387.000 subsidie beschikbaar door de verhoging van de OZB niet-woningen. Zie ook "Financiën van Dordrecht ", waar de hogere OZB opbrengst van € 2.387.000 is begroot.

Subsidie POBD
Er wordt per saldo € 83.000 van het subsidiebudget voor de Stichting POBD (voor het kernwinkelgebied) toegevoegd aan het budget voor de Stichting Binnenstadsbedrijf Dordrecht (zie ook programma 2. Levendig, Leefbaar en Veilig Dordrecht ).

Reserve Promotie
In de reserve Promotie zit al een aantal jaren een ongebruikt bedrag, dat in 2024 vrij kan vallen vanwege het verder ontbreken van concrete bestedingsdoelen. Voor de jaren 2025 en verder betreft dit op dit programma per saldo een wijziging van € 2.304.000 (€ 2.387.000 minus € 83.000).

MKB Katalysatorfonds 2024
De gemeente Dordrecht is in 2029 gemandateerd door het Drechtstedenbestuur om de subsidieregeling voor het MKB-katalysatorfonds uit te voeren. In 2024 worden de laatste subsidies verstrekt. Met deze wijziging (€ 167.000) worden de subsidiebetalingen en de daarbij behorende dekking in de begroting verwerkt.

Regiodeal Roadmaps 2024
In het kader van de Regiodeal worden in 2024 een aantal activiteiten uitgevoerd. Met deze wijziging worden de uitgaven en de rijksbijdrage (€ 237.000) voor die activiteiten in de begroting verwerkt.

Drechtsteden 2024 Arbeidsmarktbeleid, mobiliteitsteam
Het ministerie van SZW heeft het algemeen bestuur van de arbeidsmarktregio Drechtsteden opdracht gegeven een mobiliteitsteam te formeren om het negatieve effect van de crisis op de arbeidsmarkt te beperken. Daarvoor is het mobiliteitsteam van de Drechtsteden ‘KICKSTART Drechtsteden werkt door’ van start gegaan. Binnen KICKSTART werken medewerkers van UWV, WSP Baanbrekend, ROC en vakbonden samen. Dordrecht ontvangt hiervoor als centrumgemeente middelen (€ 345.000) van het ministerie van SZW.

Overheveling voorbereidingskrediet Ruimte voor banen
De uitgaven in 2024 zijn € 123.000 hoger dan begroot omdat de voorbereidende werkzaamheden in 2023 zijn vertraagd. Hiermee wordt het geraamde budget voor 2023 doorgeschoven naar 2024. Hierdoor is ook de onttrekking aan de reserve € 123.000 hoger dan begroot.

Deze pagina is gebouwd op 07/01/2024 15:10:06 met de export van 07/01/2024 08:54:07